Pracownia 17 OPEN DAY

with Brak komentarzy

W ramach Dnia Otwartego niedawno gościliśmy u siebie mono. (mono), młodą wrocławską markę, której hasłem przewodnim jest „Japońskie tkaniny, polski koncept”. mono. powstało z zamiłowania do Japonii, jej tradycji i kultury oraz piękna japońskich tkanin. Mono (物) w języku japońskim oznacza „rzecz”. Właścicielka marki, Magdalena, na co dzień prowadząca również bloga JaponiaBliżej, chciała, aby nazwa wywodziła się bezpośrednio z kultury japońskiej, ale również nawiązywała do czegoś bardziej uniwersalnego. To słowo, które zawiera w sobie nieograniczoną ilość możliwości, a jednocześnie zamyka się w całość, jak mówi sama Magdalena.

Nazwa mono. ma również drugie dno – z założenia produkty są jedyne i niepowtarzalne. Nie ma dwóch takich samych mono.rzeczy. Jeśli użyto konkretnego materiału do uszycia torby, to można być pewnym, że druga dokładnie taka sama torba nie powstanie. Nawet jeśli wykrój jest identyczny, to każda z toreb będzie uszyta z innej tkaniny lub połączenia tkanin, z inną podszewką, etc. Są to rzeczy do używania i noszenia – przedmioty w unikalnych egzemplarzach, których tkanina, wzór lub ich połączenie nigdy się nie powtórzą.

Materiały pozyskiwane są z Japonii, zamawiane bezpośrednio u japońskich dystrybutorów lub kupowane na miejscu. Ostatnia partia została przywieziona prosto z Tokio. Są to tkaniny w 100% bawełniane z tradycyjnymi lub nowoczesnymi wzorami. Zdarzają się również tkaniny vintage, np. z dawno rozprutego kimona, którym mono. daje drugie życie. Takie skarby najłatwiej znaleźć buszując na japońskich pchlich targach. Dla mono. ważna jest także idea zero-waste, stąd pomysł na gumki do włosów z marszczonego materiału, które przywołują na myśl lata 80-te i 90-te. W modzie wszystko wraca, a japońskie skrawki przepięknych materiałów w ważki czy chryzantemy nie mogły się zmarnować.

Machające łapką koty maneki neko, przepięknie zdobione wachlarze, japońskie karpie – bogactwo i symbolika japońskich tradycyjnych wzorów jest ogromna. mono. nierzadko wykorzystuje motyw żurawia (symbol długowieczności i szczęścia), japońskiej fali seigaiha (uosabiającej spokojne życie), czy kwitnącej wiśni (symbolizującej nowy początek). Japońskie tkaniny wybierane do uszycia mono.rzeczy są często bardzo kolorowe i wyróżniają się na tle innych.

mono. jest malutką manufakturą. Marka posiada w swoim asortymencie plecaki i torby (w tym inspirowane japońskimi chustami furoshiki torby z okrągłymi bambusowymi rączkami), szaliki-kominy oraz oversizowe topy. W tej właśnie chwili tworzą się kolejne mono.rzeczy. Już niedługo powstaną nowe rodzaje toreb o wdzięcznej nazwie YUME, czyli „sen/marzenie”, woreczki podróżne oraz kosmetyczki z biglem. Magdalena sama projektuje i tworzy wykroje, kroi tkaniny i ma pomysł na całość. Szyciem natomiast zajmujemy się my, Pracownia 17. Zapraszamy do świata mono.